برای طلاق توافقی چه مراحلی باید انجام شود؟

طلاق توافقی یکی از روش های راحت و ساده برای جدایی زوجین به حساب می آید. برای جدایی به روش توافقی، نیاز هست که زوجین روالی را طی کرده و در خصوص برخی مسائل به توافق برسند. برای درخواست طلاق توافقی، مهم ترین نکته که پیش زمینه تمامی مراحل است، اخذ تصمیم جدایی شناخته می شود. در ادامه با تمامی مسائل مرتبط با طلاق توافقی آشنا خواهید شد.

مزایای به کار بردن طلاق توافقی

استفاده از روش های مختلف طلاق هزینه ها و زمان زیادی را از زوجین می طلبد، امروزه بخاطر بالا بودن مشکلات در زندگی افراد، زمانی که یک زوج تصمیم به جدایی می گیرند، برای سهولت کار طلاق توافقی را انتخاب می کنند. دادخواست طلاق توافقی از جهات مختلفی برای طرفین دعوی سودمند است. به عنوان مثال هزینه های مورد نیاز در طلاق توافقی به طرز چشمگیری پایین بوده و مراحل آن نیز سریع طی می شود. یکی دیگر از مزیت های طلاق توافقی، مشخص شدن توافقاتی ثابت میان زوج است.

مراحل طلاق توافقی از ابتدا تا انتها

برای انجام طلاق توافقی مراحل کمی وجود دارد. در این بخش به برخی از این مراحل اشاره می کنیم.

کمک گرفتن و دریافت راهنمایی از مشاوره که گامی اجباری محسوب می شود.

در مرحله بعدی باید دادخواست طلاق توافقی را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کرد.

سپس زمانی را برای شما مشخص می کنند تا به صورت حضوری در دادگاه صحبت کنید.

با مراجعه به دادگاه مشاوره های لازم را برای انجام توافقات لازم در دادگاه دریافت می کنید.

در مرحله بعدی باید نسبت به عدم بارداری با استفاده از روش های تعیین شده مطلع شده و تکلیف روشن شود.

در نهایت باید یک باردیگر در دادگاه حاضر شده و بعد از تایید حکم طلاق برای انجام آن به دفاتر مربوطه مراجعه نمایند.

https://news.akhbarrasmi.com/news/140010065606117889/%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%87-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%DB%8C-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/

توافقات مهم در زمان ثبت دادخواست طلاق توافقی

همانطور که از نام طلاق توافقی مشخص است، باید توافقاتی برای انجام این امر صورت پذیرد. این توافقات معمولا بدون مداخله دادگاه یا حتی مشاوره میان زوجین صورت می گیرد. اما در صورت لزوم نیز می توان از مشاوره در جلسات مشاوره و یا در مواردی نیز از دادگاه برای تعیین برخی توافقات کمک گرفت. توافقات مذکور عبارتند از:

در زمینه مهریه و مشخص کردن آن باید توافق شود.

برای پرداخت نفقه زن و تعیین میزان آن توافق می کنند.

در مواردی نیز زوجین شاهد توافق برسر اجرت المثل هستند.

میزان جهیزیه و روش پرداخت آن نوع دیگری از توافقات است.

زوجین باید در خصوص حضانت فرزندان و نیز قرار ملاقات آن ها، به توافق برسند.

زوجین باید پرداخت نفقه فرزندان را نیز در نظر بگیرند.

دیگر توافقات لازم ممکن است شامل موارد حقوقی شود.

برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟

بدون شک عقدنامه اولین و مهم ترین مدرکی است که برای طلاق توافقی به آن نیاز هست، در کنار آن نیز باید مدارک شناسایی زوجین از جمله شناسنامه و کارت ملی هر دو قرار گیرد. اگر زن و شوهر وکیل گرفته باشند که کارهای اداری را انجام دهند، وکیل باید وکالتنامه را همراه داشته باشد. در نهایت وجود برگه حاوی توافقات که بسیار مهم است، فراموش نشود. در برخی موارد نیز ممکن است گواهی پزشکی قانونی را در مورد سلامت بکارت خانم نیز خواسته شود.

بودجه مورد نیاز برای طلاق توافقی

لازم نیست نگران هزینه طلاق توافقی باشید، زیرا این نوع از طلاق را به عنوان کم هزینه ترین نوع طلاق می شناسند. تنها هزینه هایی که در طلاق توافقی وجود دارند معمولا شامل حق مشاوره و یا ثبت نام های لازم در دفاتر الکترونیک قضایی شود. شایان ذکر است که اگر زوجین وکیل بگیرند، حق الزحمه او نیز به این مخارج اضافه می شود.